lördag 6 december 2008

Vapaus och Sjukma

Finlands Stadsvapen,
liknar mitt "Nike-halsband"

Ärade vänner, det är på en stor dag jag skriver till eder.

Ty det var på denna dagen, 91år tillbaka i tiden, som fosterlandet i öst slutligen slog sig fritt från decennier av underkuvning. Den 6:e December 1917 blev Finland en självständig nation.
Idag har således mitt finska släktskap funnits med mig extra mycket och tillsammans med Hunken, Ulla och Calle samt delar av deras familj har jag ätit gott och utbytt kunskaper kring historik och prosa från Finland. Jag och Mr. Hunk the Sunk begav oss på eftermiddagen till Vänge för att där kreera en utsökt måltid tillsammans med paret Hagmans. Bjudningen inkluderade givetvis kulturklenoder såsom Lapin Kulta och Marskin Ryyppy(Mannerheim snaps). Vid 18.00 tändes ljusen i fönstret till minne av de som kämpade i krigen och det är med stolthet jag står där och tänker på Moffa, en hjälte både inom armén men kanske framförallt för mig personligen. Tyvärr kunde dock inga fyrverkerier införskaffas eftersom det "inte är säsong", men lite tomtebloss fick hoppa in som substitut och rädda situationen.

Andreas lyhörd inför president Tarja Halonen (t.v)
Kvällens värdar, Calle och Ulla Hagman (t.h)

Hunken insuper högläsning av det finska nationaleposet Kalevala (t.v)
Bjudning, med en målmedveten hunger-hunk (t.h)

I övrigt så har vi hittat på ganska mycket den senaste tiden skulle jag väl kunna drista mig till att säga. Behövs kanske inte så mycket för att komma upp från vår grundnivå, men dock. Bara för att nämna några trevliga exempel så var vi tillsammans med AnteP's kamrat Anton på Äventyrsbad härom veckan, rutschbanor åktes(slutgiltiga tidssegern tillföll undertecknad), hopptorn hoppades och pooler kissades i så det stod härliga till. Fantastiskt! Dock, givetvis, aldrig så fantastiskt som hemma i Pite förstås. Vidare har jag gått till stan med min nya dammsugare - ett pro-hygieniskt vidunder som med Preussisk precision gör undherwherk i min boning. Vilket kom väl till pass inför att jag fick besök av den äldre av mina yngre systrar, Sara. Under hennes nästan fyra dagar långa vistelse hanns det med att svänga på dom lurviga, besöka Uppsala-julemarknad, samt ett förstaklassigt adventsfika i Andreas korridor med allt från egenbakade lussebullar till julm-ust och glögg. Tycker det är underbart att alla anrika högtider idag (nästan) uteslutande handlar om mat, älsk mat.

Punk och syster (t.v)
"Dj AnteP - din julstämning i tropikerna" (t.h)
Filip och bakwherkh (t.v)
1:a Adventsfikma (t.h)

Den senaste månaden har dock även överskuggats aningen av en seglivad och trist sjukma från min sida. Mitt immunförsvar verkar ha gett vika för Heimstadens ypperliga levnadsstandard och utöver den konstanta hostan har jag lyckats pricka in en heldag i sängen på grund av frossningsframkallande temperaturökningar i min lekamen. Men snart så bär det av hemöver för jullov och då kommer min dietist till moder att råda bot för detta falerade försvarssystem med diverse näringsriktig kost och dylikt. Denna hemfärd kommer för övrigt att äga rum den 17e December och initierar då en hela tre veckor lång vistelse i Norrlands vackra skogar.



Må regndropparna vika inför er kroppshydda!
/Bn


p.s. Någon som kan säga att dom brinner för nått? Slå gärna en signal och dela med er av eldens hemlighet om så är fallet.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Etta! Yes! En dröm är uppfylld.
Missade att det var fäderneslandets självständighetsdag i helgen men får kompensera en dag i efterhand med lite budgetstearin och limoncello efter maten..
Kul att se hur Andreas undantagslöst lyckas bli så där lyckad på varje kort.

Bendreas upphovsmän tillönskas trivsam 2:a advent,

P

Erik Stoltz sa...

Måste säga att jag är ett STORT fan av de röda tjocksockarna

Anonym sa...

Ttur! Jag betalade fan 80 krona på julmarknad för dom. Helt klart värt utgiften.
/A

Anonym sa...

Dock tror jag inte du skulle vara lika för dessa "tingestar" om du hade sett Andreas gå omkring med dem på sig och dessutom överdragna över sina byxor.... fyfan vilken syn, inte bara byxor-i-sockar-upplägget utan dessutom med illröda tjockisar. Han borde nog gått estet...

simon sa...

hihihi benny i hegen blir det karate me saxen å blunder:D AWESOME!!!

Anonym sa...

Inte länge kvar nu Bendreas,
Inte länge kvar innan mina armar omfamnar er,
Inte länge kvar nu innan jag distinkt lyfter ,mina armar mot himlavalvet i ett segerrus efter en match i den numer berömda "ringen"(brottarringen),
Inte länge kvar nu innan min briljans överglänser eder glans,
Inte länge kvar nu innan matbordet, kaffelukten och intensiva diskutioner är ett faktum,
Inte länge kvar nu innan jag kan sätta ihop en hel mening på engelska,
Inte länge kvar......

Anonym sa...

Hahahaha! Jag älskar hur öppet du visar din utvecklingsstörning Jonas. Det hedrar dig och bringar mycket lycka till mitt hjärta! Må alla personliga assistenter och goda män i Umeå Kommun skina över dig och vara dig nådig
/Bror

Anonym sa...

Utvecklingsstörning eller geni? Ja de e frågan.....

Unknown sa...

79.9 Ben, 79.9!

Unknown sa...

79.962 för att vara exakt

Anonym sa...

Fy fan, Uturn har precis brutit mot fysikens alla lagar. Spännande och impponerande man det där, verkligen!

Anonym sa...

Bra sista mening Ben. ?

simon sa...

nu jävlar har ja updaterat blog jäveln så det skriker om det:D TJÅÅÅHÅÅÅ!!!

Anonym sa...

Ja ja ja. VEM BRYR SIG? Vi vill ha TUTTPIERCING!!!